Søvnproblemer

Måske sidder du lige nu og tænker: “Hvis bare mit barn gad at sove – så kunne jeg også selv nå at slappe af om aftenen”

Kender vi ikke bare til de aftener der går med at få ro på barnet – ro på tankerne, ængstelsen og uroen? Aftener og nætter hvor du prøver det bedste du har lært for at hjælpe dit barn til at finde ro og søvn. Tanker om hvordan du klarer sig igennem næste dag med et minimum af søvn og et hoved der føles som om det er pakket ind i vat. Du bliver så ked af det – for det gør så ondt at se dit barn have det så skidt.

Pyha… men så forestil dig dette her scenarie.

Du har lige været inde for at sige godnat og putte dynen over dit barn. Dit barn er glad og tilfreds – putter sig godt ned under dynen og falder hurtigt til ro. Sofa´en står og venter – du har en HEL time (måske mere) i ro og mag.

Måske…

– har du et lækkert blad du har glædet dig til at hygge dig med at læse.

–  er du en af dem der strikker og kan nu synke ned og fordybe dig i maskerne og det fine mønster. Bare lige slappe af ovenpå dagen, der er gået

– sidder din partner i sofa´en og slapper af sammen med dig. Så du får ro til at lande i dig selv, inden I skal ind og sove. Du ved, at når du står op næste dag, er du frisk og veludhvilet. Hjernen fungerer. Og endnu bedre: dit barn er i godt humør.

Ligner det ikke en aften du hellere havde lyst til at være en del af?

Par i sofa - tid til snak

Rigtig mange af vores kære børn med diagnoser som ADHD, autisme, tourette og angst har udfordringer med søvnen.

Faktisk mener man at 2/3 af forældre til børn med ADHD fortæller om søvnproblemer hos barnet og godt halvdelen af børn og unge med ADHD selv klager over søvnproblemer.

Det er for det meste problemer med at falde i søvn og så det her med at vågne op mange gange i løbet af natten. Dermed er der jo også mange der er trætte i dagtimerne.

Søvnløshed er en dum medspiller at have med på holdet …

Hjemme hos mig har vi selv været dér hvor manglen på søvn fyldte det hele – det er ikke er rart sted at være!

Byggeklodser til trivsel for børn med autisme eller ADHD

Vil du gerne lære, hvordan du får dit barn til at sove – selvom det har ADHD eller autisme?

 

Den gode nyhed for dig er at der ER noget du kan gøre for at hjælpe dit barn til at sove bedre. Du kan igen få tid og ro til lidt opladningstid til dig selv om aftenen.

Jeg kan love dig, at det er et godt sted at være!

 Jeg anbefaler dig onlinekurset: “Bedre søvn til dit barn”, hvor du lærer om den ene af de tre byggeklodser, jeg arbejder med i min SER-model. SER-modellen hjælper forældre til børn med ADHD og/eller autisme, med at komme fra drænende mistrivsel, til at kunne opbygge naturlig trivsel for deres børn. Byggeklodsen R står for Ro – ro på nervesystemet, søvnen og hverdagen. Ro kan vi godt lide ik´?

Værktøjerne i R-byggeklodsen er vigtige at mestre for dig, der gerne vil guide dit barn til bedre søvn og dermed en bedre hverdag med trivsel – både for barnet, men også for dig som forælder.

 

Kurser:

Bedre søvn kursus

Onlinekursus “bedre søvn til dit barn”

Kurset består af video og PDF-ark som du kan se lige når det passer dig. Det hele ligger klar til dig online.

Kurset er for dig der:

– ønsker handlekraft i forhold til at forbedre dit barns søvn

– selv vil hjælpe dit barn til en bedre søvn

– gerne vil have mere energi og glæde i din hverdag

– gerne vil minimere antallet af nedsmeltninger

– har brug for at dit barn ikke så tit er syg eller uoplagt

– ønsker dig roligere eftermiddage og stille aftener

 

Du lærer:

– hvor meget skal mit barn egentlig sove

– at bruge en søvntracker

– søvn-værktøjskassen med virkemidler til en god søvn

– hvordan du skaber rolige rammer der giver bedre søvn

– hvordan tyngdedyner fungerer

– naturlige hjælpemidler mod tankemylder og uro

– hvad du kan gøre ved tristhed og ængstelse

– 5 nemme øvelser der giver skøn søvn

Produkter til bedre søvn:

Tyngdedyner vejen til en bedre søvn?

Tyngdedyner med naturfyld

Tyngdedyner bliver også kaldt for kugledyner eller kædedyner. Men de dyner jeg anbefaler her er med naturligt fyld som f.eks. raps, vindruekerner, hvedekerner eller kirsebærsten. En af fordelene er at de ikke fylder så meget og er lettere at håndtere – både for dit barn og dig selv.

Tyngdedyner giver ro i kroppen og en dybere søvn. Dynerne er super gode hvis du har et barn der er uroligt, ængsteligt eller har tankemylder. Trykkene fra dynen stimulerer kroppen, så dit barn kan mærke kroppen og trætheden bedre.

Sovepude Silent Embrace

Silent Embrace hovedpuden

Som navnet antyder “omfavner” puden dit hovede, når du skal sove. Puden er delt i tre dele, så den kan foldes sammen omkring dit hovede. Godt for nervesystemet, som sender antistress-hormoner ud i kroppen.

Mange lukker lys og lyde ude ved at lægge en pude over hovedet – men det giver tit en masse uro når puden falder ned eller der bliver for varmt inde under puden. 

Puden her er designet i åndbart memoryskum og bliver hvor den skal, takket være det smarte design.

Jeg glæder mig til at hjælpe jer med at opbygge en god søvn og få jeres gode hverdag tilbage.

Søvnen er en stor del af jeres trivsels-tårn – så det er en af de gode byggeklodser du skal bruge når du skal hjælpe dit barn til bedre trivsel.